Aan het begin van 2024 lanceerde RockShox een revolutionair systeem op het gebied van vering: Flight Attendant voor mountainbikes. Hoewel dit product eerder al te zien was in Downhill en Enduro, is het – onder andere door de vraag van tienvoudig wereldkampioen Cross Country Nino Schurter – ook beschikbaar gemaakt voor mountainbikes die wij in onze omgeving veel rijden. Collega Erwin testte de ‘Flight Attendant’ in de afgelopen maanden zelf. In dit blog deelt hij zijn ervaring!
Flight Attendant. Een systeem dat zich aanpast aan de ondergrond waar je over rijdt en daarbij kiest uit drie verschillende opties: open, gesloten of deels open. Wat het zo uniek maakt? De voorvork en demper kunnen onafhankelijk van elkaar in verschillende standen staan. Dit maakte mij – Erwin van Dijk – tóch erg nieuwsgierig en benieuwd naar de rijervaring. Daarom trok ik de stoute schoenen aan: ik rustte mijn eigen fiets uit met een nieuwe voorvork, demper én vermogensmeter. Wat daarnaast nog nodig is, is een schakelgroep van SRAM. Dit product was al op mijn fiets gemonteerd. Tijd om te testen!
Het monteren van de Flight Attendant is gemakkelijk. Tijdens het instellen is het even goed lezen, maar door de instructie video’s van SRAM en Rockshox word je goed op weg geholpen. Allereerst ging ik op pad met de basis instellingen. In de eerste vijf ritten merkte ik dat het systeem mij stapsgewijs steeds beter leerde kennen. Daarnaast heb ik mijn persoonlijke wensen verder doorgevoerd: het is namelijk mogelijk om met een druk op de knop over te schakelen naar een vooraf gekozen demper positie. Deze heb ik zelf ingesteld op de ‘lock positie’. Hierdoor kan je op de weg of vanuit een bocht gemakkelijk versnellen in de meest harde stand.
Daarnaast zijn er vijf instelmogelijkheden beschikbaar voor de gevoeligheid van de dempers. In dit systeem wordt dit ‘bias’ genoemd. Deze heb ik naar -1 gezet. Met deze instellingen ‘locked’ het systeem minder snel dan standaard. Mocht ik tijdens de fietsrit tóch merken dat ik dit wil, dan heb ik de knop op het stuur om het systeem toch nog te locken.
Vervolgens was het tijd voor een nieuwe stap: fietsen in de modder tijdens een marathon in de Ardennen. Hier kon ik het systeem echt testen! In de weken ervoor heb ik goed aan het systeem kunnen wennen en daar merkte ik hoe fijn het is dat je niet na hoeft te denken over de positie van de dempers. Enkel en alleen focus op het sturen in de spekgladde afdalingen. Zeker een aanrader!
Mijn ervaring? Erg positief! Ik zou niet snel meer zonder willen. Dit systeem is in mijn ogen goed te vergelijken met het zogenoemde ‘elektronische schakelen’. Is het onmisbaar? Nee, maar de fietsrit wordt wél makkelijker!
Inmiddels zijn er bij Joop Fietsen meerdere modellen beschikbaar waar de ‘Flight Attendant’ op gemonteerd is. Zo is dit bij Orbea Oiz al voor drie verschillende modellen beschikbaar en ook bij de Scott Spark zijn drie modellen afgemonteerd met dit stukje techniek.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van de Flight Attendant? Maak vrijblijvend een afspraak met Erwin!