Ga naar de inhoud

Pinion MGU: de nieuwe standaard in ebike techniek?

Pinion MGU: de nieuwe standaard in ebik techniek?

De eBike is nog altijd onverminderd populair. Hoewel dit type fiets nu al verschillende jaren gebruikt wordt, blijft de techniek achter deze fiets zich nog steeds razendsnel ontwikkelen. Eén van de meest veelbelovende innovaties op dit moment is bijvoorbeeld de Pinion MGU. Deze middenmotor combineert twee essentiële onderdelen in één: de motor én de versnellingsbak.

Wat maakt deze aandrijving zo bijzonder? En voor wie is deze techniek interessant? We leggen het je graag uit.

Wat is de Pinion MGU?

MGU staat voor Motor-Gearbox Unit. Waar de meeste eBikes werken met een losse motor en een apart versnellingssysteem (zoals een derailleur of naafversnelling), is bij de Pinion MGU alles in één compacte unit geïntegreerd. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee:

✅ Ideale gewichtsverdeling: het systeem is in het midden van de fiets en zo dicht mogelijk bij de grond gevestigd.
✅ Geen externe versnellingskabels
✅ Geen kettingonderhoud of afstelling
✅ Eén gesloten, onderhoudsarm en strak systeem

Dat het systeem ontwikkeld is door twee voormalig Porsche-ingenieurs uit Duitsland, is wel te zien! Het geheel is namelijk goed te vergelijken met een automatische versnellingsbak in een auto: robuust, efficiënt en volledig afgedicht. De ervaring met precisie en duurzaamheid van deze twee ontwikkelaars in dan ook duidelijk terug te zien in deze unieke aandrijflijn.

Wat zijn de voordelen van dit systeem?

  1. Onderhoudsarm

De Pinion MGU wordt altijd gecombineerd met een duurzame riemaandrijving. Samen vormt dit een systeem weinig onderhoud vraagt. Geen smerige ketting én geen versleten cassettes. Het enige wat jij hoeft te doen: na elke 10.000 km de olie verversen en de riem vervangen. Vervolgens kan jij weer jarenlang vooruit!

2. Supersoepel schakelen

Dit systeem schakelt binnen 0,2 seconden naar de juiste versnelling, zelfs onder belasting of op een helling. Razendsnel dus! Je kunt de automatische modus gebruiken (waarbij de trapfrequentie bepaalt hoe er geschakeld wordt), maar het is ook mogelijk om zelf te kiezen óf het systeem alleen automatisch terug te laten schakelen bij stilstand. Alles is naar wens in te stellen.

3. Perfecte balans en stabiliteit

Doordat motor en versnellingsbak laag en centraal in het frame zitten, is de gewichtsverdeling perfect. Dat merk je aan het stabiele en natuurlijke rijgedrag, ook bij hogere snelheden of op oneffen terrein. Dat maakt deze aandrijving ook ideaal voor 45 km/u speed pedelec modellen.

4. Duurzaam gebouwd 

De versnellingsbak van dit systeem bevat geen kwetsbare onderdelen: alles draait op stalen tandwielen in een gesloten oliebad. Het systeem is ontworpen voor tienduizenden kilometers — perfect voor intensieve fietsers, zoals dagelijks woon-werk verkeer en vakantierijders.

5. Slim en connected 

Via de FIT E-Bike-app stel je jouw fiets helemaal naar wens in. Zo is het mogelijk om:

  • Handmatig ondersteuningsniveaus aan te passen
  • Schakelgedrag in te stellen
  • De Accustatus en ritgegevens te bekijken
  • Firmware-updates draadloos uit te voeren
  • De fiets digitaal te vergrendelen via een e-lock

Daarnaast is het mogelijk om de telefoon via de accu op te laden, fietsritten te synchroniseren met Strava, Komoot of andere sportapps en is er zelfs een mogelijkheid om een hartslagband of smartwatch te koppelen voor extra data.

Accu's en actieradius

De Pinion MGU wordt gecombineerd met krachtige accu’s van 720Wh tot 1060Wh. Daarmee fiets je tussen de 80 en 150 km op één opgeladen accu. Voor de echte lange afstand is een uitbereiding met een tweede accu van 535Wh beschikbaar.

Let op: Bij de speed pedelec uitvoering ligt de actieradius lager vanwege het hogere energieverbruik. Plan langere ritten daarom goed.

Voor wie is de Pinion MGU geschikt?

Deze techniek is bij uitstek geschikt voor:

  • Woon-werk verkeer. Dagelijks fietsen, zonder gedoe
  • Toerrijders die comfort en souplesse waarderen
  • Sportieve e-bikers die hoge eisen stellen aan prestaties
  • Vakantiefietsers die zorgeloos kilometers willen maken
  • Speed pedelec-rijders die comfortabel en stabiel 45 km/u willen rijden met een inspanning die goed vol te houden is

De Pinion MGU is beschikbaar op premium modellen van merken zoals Simplon en Riese & Müller. Merken waar wij bij Joop Fietsen graag mee werken!

Onze ervaring met de Pinion MGU middenmotor

Ook bij Joop Fietsen hebben we de Pinion MGU uitgebreid getest: zowel bij de 25 km/u ebike als bij de 45 km/u speed pedelec. Dit viel ons op:

  1. Schakelen voelt direct, snel en natuurlijk
  2. Automatisch terugschakelen bij stilstand is ideaal bij verkeerslichten
  3. De 45 km/u versie haalt moeiteloos en comfortabel de topsnelheid – op een manier die gemakkelijk vol te houden is. (Zo is het makkelijker om hogere snelheden te behalen met de Pinion MGU, dan met de Bosch motor).
  4. Slimme functies en instellingen zijn ideaal om het systeem helemaal naar eigen wens in te stellen.
  5. Het systeem oogt superstrak: geen zichtbare kabels of kwetsbare onderdelen
  6. Het systeem werkt stabiel en presteert goed!

Kom de Pinion MGU zelf ervaren

Ben je benieuwd hoe deze techniek in de praktijk aanvoelt? Kom langs bij Joop Fietsen in Renswoude. We laten je graag zien hoe het systeem werkt, en je kunt uiteraard een proefrit maken op onze testmodellen.

We hebben zowel 25 km/u als 45 km/u (speed pedelec) uitvoeringen in de showroom staan. Kom jij dit veelbelovende systeem binnenkort testen?